Welkom op hideaway.nl
Reisverslag vanuit Australië
29 november 2003
Wallaby Tracks Adventure Tours: Flinders Ranges
Zo, ik ben weer terug van mijn 3 daagse tour naar de Flinders Ranges.

Afgelopen dinsdag 25 november, ben ik op de Premier Stateliner bus gestapt naar Port Augusta. Afgezien van een paar vervelende, dronken aboriginals, die volgens mij ook nog vlooien hadden, was de reis goed verlopen. In Port Augusta werden we opgehaald door de touroperatour, Paul. Isabel was de andere backpacker die deze tour vanuit Adelaide geboekt had. En dit was ook meteen onze hele groep! De Flinders Ranges zijn nog een beetje onbekend bij de backpackers en andere touristen.

Vanuit Port Augusta zijn we naar Quorn gereden, om daar te overnachten in het YHA hostel. Paul is tevens de eigenaar van dat hostel. De volgende morgen (26 november) zijn we vroeg op weg gegaan naar de Flinders Ranges.

Onderweg zijn we gestopt bij de ruines van Kanyaka Homestead. Een van de eerste plaatjes waar de kolonisten zich vestigden. Men is daar nu allang vertrokken omdat het nu eenmaal niet de beste plek was om graan te verbouwen...

Daarna zijn we doorgereden naar Wilpena Pound.
Wilpena Pound
Daar zijn we naar een van de bergtoppen geklommen voor een mooi uitzicht over Wilpena Pound en de rest van de omgeving. Dat was een behoorlijke tocht van 3 uur, maar zeker de moeite waard!

Links: Dit lieve beestje kwamen we tegen opweg naar boven. Rechts: Deze ook...

Links en Rechts: Uitzicht op de binnenkant van Wilpena Pound.

Links: Ikke met uitzicht over de Flinders Ranges. Rechts: Onze complete tourgroep.

Daarna zijn we via Hucks Lookout door prachtige natuur naar Mount Chambers gereden.

Na een heerlijke bush BBQ, met kangaroe en kalkoen, zijn we naar de top van Mount Chambers geklommen om de zonsondergang te bekijken. Helaas hing er in de verte een grote wolk die de zonsondergangs verpeste. Maar ik heb toch een paar mooie foto's kunnen maken van de zon die onderging achter die wolk...

Het was alweer donker toen we, na onze afdaling, op onze kampeerplek aankwamen. Daar hebben we dessert gegeten, banaan met chocolade vulling. Daarna zijn in het donker naar een Aborigional Art site gelopen. Aangezien het bijna nieuwe maan was, was het ook echt donker. Nadat ik Paul had laten zien dat je ook in het pikke donker mooie foto's van rockart kunt nemen, zijn we aan de rand van een beekje (zonder water) even gaan liggen om naar de prachtige sterrenhemel te kijken. (Waar ik overigens geen goede foto van kan nemen...) Nadat we een paar vallende sterren hadden gezien, zijn we we terug gegaan naar onze kampeerplek om te gaan slapen.

De volgende morgen zijn we een stukje gaan wandelen in de Chambers Gorge. Daarna zijn we nog een keer naar de Aborigional Rockart geweest om deze ook bij daglicht te bekijken.

Vervolgens zijn de op weg gegaan naar Lake Frome. Dit meer staat echter bijna altijd droog en is bedekt met een laagje zout. Onderweg moesten door het Dog Fence. Dit hekwerk is 5400 km lang en loopt door drie staten in Australie. Het is bedoeld om de schapen in Zuid Australie te beschermen tegen de dingo's in de rest van Australie.

Nadat we gearriveerd waren bij Lake Frome, hebben we op het meer geprobeerd om zo goed mogenlijk een boomerang te werpen. Het was al behoorlijk wat jaartjes geleden dat ik voor het laatst een boomerang had gegooid. Maar na een paar keer lukte het me toch aardig om de boomerang terug te laten komen. Isabel had nog nooit een boomerang gegooid en had er duidelijk wat meer moeite mee. Alleen mijn laaste worp was wat ongelukkig. De boomerang werd door de wind gegrepen en kwam een behoorlijk eind verop neer. We hebben hem niet meer terug gevonden...

Na een goede lucnh op het Ranger station, waar vroeger een woolshed was, zijn we verder gereden. Maar niet voordat we de wagen begetanked hadden op de bush manier...

We gingen naar een waterhole. Nou ja, misschien kon je het beter een mudhole noemen. Omdat het vorige week een dag behoorlijk hard had geregend was het zand in het water nog niet tot rust gekomen en was het water voornamelijk bruin... Maar na een modderbad aan de kant hebben we toch nog lekker gezwommen in het midden van de waterhole.

Daarna zijn we doorgereden naar Italowie Gorge waar we de nacht zouden doorbrengen. Na ons avondeten, spagettie bolongaise, zijn we nog een stukje gaan lopen. Maar toen we daar van terug kwamen was het nog vroeg, maar al wel donker. En omdat we ons in een nationaal park bevonden mochten we geen kampvuur maken. We hebben toen besloten om een nachtelijke rit te maken van 150 km, die we anders de volgende ochtend om 5.00u hadden moeten maken. Gedurende deze rit hebben we veel emu's en kangaroes gezien. Onderweg ook nog even gestopt bij een pub in een stadje met 6 inwoners. Het was er echter wel drukker, omdat er een andere tourbus aanwezig was.

De laatste dag hebben we de Yellowfoot Rock Wallabies gezien, maar dat was buiten het reservaat voor deze dieren... In het reservaat hebben we er geen een gezien... Verder hebben we nog een wandeling van ongeveer een uur gemaakt naar een andere aborigional site waar rockart te vinden was. Als laatste zijn we nog naar een lookout gereden, vanwaar de een goed uitzicht haden op Wilpena Pound.

Aan het einde van de middag waren we weer in Quorn. En na een heerlijk douche (ook al was het water niet warm...) werden we weer naar Port Augusta gebracht om daar de bus naar Aidelaide te pakken. Rond 22.00u waren we weer terug in Adelaide.

Note: Het kleine plaatje van Wilpena Pound is een luchtfoto die ik van internet geplukt heb. Meer foto's zijn te vinden op ./fotos/20031126/, ./fotos/20031127/ en ./fotos/20031128/.

Geplaatst om 08:19:23 vanuit Adelaide. (bijgewerkt 30-11-2003 om 08:09:06)
23 november 2003
Flinders Ranges Tour
Vandaag heb ik hier in Aidelaide een 3 daagse tour geboekt naar de Flinders Ranges. Maar wel balen is dat ik nu eerst met de bus terug ga naar... ja, Port Augusta. Daar wordt ik opgehaald en na een overnachting vertrekken we dan pas op de tour... Dus dinsdag middag stap ik weer op de bus naar Port Augusta. (Wel beter weer daar... het is hier in Adelaide 16°C ) Als het goed is ben ik vrijdag weer terug in Adelaide. Ik ben benieuwd...

Geplaatst om 03:13:21 vanuit Adelaide.
22 november 2003
Adelaide
Adelaide is de eerste echte grote stad waar ik tot nu toe ben geweest. (Het vliegveld in Melbourne niet meegerekend...) Maar zo goed als de internet cafe's in Darwin en Alice Springs waren, zo ranzig zijn ze hier. Langezame pc's en geen mogelijkheid om mijn digitale camera aan te sluiten. Verlopig dus geen foto's...

Geplaatst om 09:22:39 vanuit Adelaide.
Port Augusta
Er is niet veel te vertellen over Port Augusta. Na Adelaide is het de grootste plaats in South Australia, maar zeker niet het plaatsje met de meeste backpackers. Volgens mij was er maar 1 hostel, en daar was ik gedurende 1 dag zelfs de enige gast.

Hieronder een paar foto's van het mooie Port Augusta (aldus het eigenaar van het hostel...):

En die tour naar Flinders Ranges die ik wilde boeken was ook niet te boeken vanuit Port Augusta. Waarschijnlijk omdat er zo weinig mensen vanuit daar vertrekken. Dus heb ik snel de bus naar Adelaide gepakt. Misschien kan ik vanuit hier nog naar de Flinders Ranges. En zo niet, dan heb ik pech gehad.

Geplaatst om 09:18:57 vanuit Adelaide. (bijgewerkt 30-11-2003 om 06:30:45)
18 november 2003
Regen in de woestijn
Ok, vandaag met ik met Radeka's Downunder Desert Breakaways Tour weg geweest om wat te zien van Cooper Pedy en de omgeving. In Cooper Pedy zijn veel films op genomen zoals Mad Max III, Pitch Black, etc... Wanneer je hier in de omgeving loopt, lijkt het of je de aarde hebt verlaten en op Mars bent. Alleen, dat gebeurt mij natuurlijk weer... Ik ben hier op een van die 4 dagen per jaar dat het regent... Wel een mooie onweersstorm gezien in de woestijn. En het was niet zo heet...

Foto's genomen vanuit de Greyhound bus: De opaalmijn velden in de buurt van Cooper Pedy.

Links: Dragon van de eigenaar van het hostel.     Rechts: Uitzicht over Cooper Pedy.

Links: Golfcourt van Cooper Pedy.     Rechts: Uitzicht over Dessert Breakaways.

Links: Ikke in de woestijn en in de regen.     Rechts: Zonsondergang en onweer in de verte.

Vannavond vertrek ik naar Port Augusta, waar ik vannacht om 3 uur zal aankomen. Vandaar wil ik een tour boeken naar de Flinders Ranges. Meer info volgt...

Geplaatst om 08:03:48 vanuit Cooper Pedy. (bijgewerkt 30-11-2003 om 06:36:43)
16 november 2003
Royal Flying Doctor Service
Als je in Australië bent, moet je toch minimaal een kijkje genomen hebben bij The Royal Flying Doctor Service. Een van mijn favoriete series uit de tijd dat we alleen nog maar Nederland 1 en 2 op tv hadden...

Dus op 15 november heb ik een bezoekje gebracht aan de basis in Alice Springs. Ze doen erg goed werk, maar de tour viel een beetje tegen.

Geplaatst om 04:56:56 vanuit Alice Springs.
Telegraph Station
Op 14 november heb ben ik naar het telegraaf station net buiten Alice Springs geweest. De telegraaflijn heeft er voor gezorgt dat Alice Spring de stad is die het nu is. In the middle of nowhere...

Meer foto's kun je hier vinden.

Geplaatst om 04:50:31 vanuit Alice Springs.
Ellery Creek Big Hole
Op 12 november zijn we met 5 personen van onze Ayers Rock tourgroep naar Ellery Creek Big Hole gereden. Dit water bevindt zich in de West MacDonnel Ranges op ongeveer 90 km van Alice Springs. Het is een mooie kloof en je kunt er lekker zwemmen...

De West MacDonnel Ranges:

Ellery Creek Big Hole:

Geplaatst om 04:40:26 vanuit Alice Springs.
Groepsfoto
Op de valreep nog even een groeps foto gemaakt. Aleen Eva ontbreek omdat we die al afgezet hadden op het Ayers Rock resort, vanwaar ze door een bus naar het vliegveld gebracht zou worden.

Geplaatst om 04:32:34 vanuit Alice Springs.
Camel Ride
Na de klim was het tijd om de lange reis terug naar Alice Springs te beginnen. Onderweg stond er nog een ritje op een kameel (drommedarus) op de planning. Dit was dus 1 rondje op een kameel rijden. Niet erg lang dus, maar genoeg om een paar foto te nemen. En ik kan nu zeggen dat ik niet alleen kameel heb gegeten, maar er ook op gereden heb...

Geplaatst om 04:29:39 vanuit Alice Springs.