Welkom op hideaway.nl
Reisverslag vanuit Australië
20 januari 2004
Terug naar Darwin
Zo, morgen vertrek ik met een 8 daagse tour door de Kimberleys naar Darwin. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Een ding weet ik zeker. Het zal heet en vochting zijn. Want we zitten hier nu midden in het wet season. Als het goed is, dat wil zeggen als we niet vast komen zitten door overstromingen, kom ik op 28 januari in Darwin aan...

Geplaatst om 08:32:59 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 9
Dit is de laatste dag van de Planet Perth tour naar Broome. Het verslag begint hier.

Op 17 januari zijn we om 04.30h opgestaan op te gaan kijken naar de schildpadden die rond 05.00h op het strand zouden komen om hun eieren te leggen. Helaas zijn we voor niets zo vroeg opgestaan. Er was geen schildpad te zien. Tijdens onze ochtend wandeling over het strand hebben we wel een dood jong schilpadje gezien en een aangespoelde haai (30 centimeter lang en dood...).

Omdat de toch allemaal zo vroeg op waren hebben de tenten ingepakt en zijn we vertrokken richting Broome waar we tegen de middag aankwamen.

In Broome hebben we een bezoek gebracht aan een japans kerkhof. Hier liggen allemaal japanners begraven die zijn omgekomen bij het kweken van parels.

Daarna zijn we naar Gantheaume Point gereden waar bewijs te vinden in voor het bestaan van dinosauressen. Zo'n 30 meter in zee zijn voetafdrukken te vinden... Verder kun je er Anastasia's Pool vinden. Dit is een pool die door Patrick Percy is gemaakt voor zijn vrouw (Anastasia) die aan reuma leed.

We hebben vervolgens twee nachten doorgebracht in Cable Beach Backpackers.

Geplaatst om 08:12:15 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 8
Dag 8 van onze tour bestond weer voornamelijk uit het rijden van Karijini National Park naar Eighty Mile Beach. We hebben gelunched in Port Hedland vanuit waar enorme bergen zout en ijzererts verscheept worden. Die hele stad ziet rood van het stof.

Rond 17.00h kwamen we eindelijk aan op de camping gelegen aan Eighty Mile Beach.

Geplaatst om 07:55:46 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 7
Deze dag, 15 januari, hebben we de hele dag doorgebracht in Karijini National Park. 's Ochtends hebben we de Miracle Mile hike gedaan. Een wandeling door de gorges waarbij we veel moesten klimmen, klouteren en zwemmen... Voordat we eraan begonnen hebben zijn we eerst naar een loukout gegaan, vanaf waar je de Junction Pool kon zien. Hier komen 4 gorges samen.

Daarna zijn we begonnen aan de Miracle Mile. Omdat we geen rugzak mee mochten nemen en de gids al onze camera's bij zich had in een waterdichte tas heb ik niet zoveel foto's kunnen nemen als ik zou willen. Maar uiteindelijk heb ik toch nog behoorlijk wat foto's genomen...

Gedurende de Miracle Mile konden we het ook niet laten om een paar keer vanaf de rotsen in het water te springen. Ik heb een sprong gemaakt van ongeveer 20 meter...

En aan het einde van de Miracle Mile zagen we deze steen. Die heeft precies de vorm van... Australië!

Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan het Karijini National Park Visitors Centre waar iedereen heel actief was...

Aan het eind van de middag zijn we gaan zwemmen in Circular Pool.

Geplaatst om 07:16:03 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 6
De volgende dag hebben we weer veel gereden. Van Giralia Sheep Station naar Karijini National Park. Onderweg zijn we een paar keer gestopt. Ondermeer bij een ontzettend duur roadhouse. Gemeten aan de hand van de prijs van een ijsje...

Verder hebben we koffie en thee gedronken langs de Beasley River. Zo afgelegen dat de dichtsbijzijnde telefooncel 95 km verderop ligt...

We hebben gelunched in Paraburdoo. Dit is een stadje waar ijzererts gewonnen wordt.

Onderweg zijn we nog even gestopt om een foto te maken van Mount Bruce.

Rond half vijf kwamen we dan eindelijk aan in Karijini National Park. Daar zijn we naar de Fortescue Falls gaan kijken en we zouden gaan zwemmen in Fern Pool. Maar omdat Fern Pool er niet zo fris uitzag, zijn we uiteindelijk gaan zwemmen bij Fortescue Falls.

Daarna hebben we ons kamp op gezet. Op deze groepsfoto's staat iedereen, inclusief onze gids:

Van achter naar voor en van links naar rechts: Roland, Colin (de gids), Rosh, Sarah, Simon, Barry, Claudia en Ursula.

Geplaatst om 06:49:16 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 5
13 januari hebben we vooral doorgebracht in Cape Range National Park. Als eerste zijn we naar het Milyering bezoekerscentrum gegaan. Hier hadden ze een schaalmodel van het Ningaloo Reef.

Daarna zijn we gaan kijken naar Yardie Creek Gorge. Maar omdat het al ontzettend warm was wilde bijna niet verder de gorge inlopen. Dus heb ik alleen wat foto's van het einde van de gorge.

Daarna zijn we naar Sandy Beach gereden. Langs het strand lag een waterplas waar een hoop kangoeroe te zien waren.

Op Sandy Beach hebben de ochtend doorgebracht. Ik heb wat gesnorkeld (zonder veel te zien, overigens) en gezwommen. Na de lunch zijn we naar Turqouise Bay gereden. Hier ligt het Nigaloo Reef vlak langs het strand. Dus ben ik gaan snorkelen met mijn onderwater camera en heb nog wat foto's genomen van het coraal en de vissen. En dan zul je altijd zien... Net als je camera vol is, zie je een schilpad zwemmen... Het was prachtig om te zien hoe deze schilpad door het coraal zwom. Wat later heb ik nog 2 schilpadden gezien, een stingray en een octopus...

Aan het einde van de dag zijn we naar het Giralia Sheep Station gereden, waar we onze tenten hebben opgezet. En naar de zonsondergang hebben gekeken natuurlijk...

Geplaatst om 06:02:28 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 4
Deze dag zijn we begonnen met een glazenbodem bootcruise om wat van het Ningaloo reef te zien. Op twee plaatsen hebben we de boor verlaten om wat te gaan snorkelen. Ik had een onderwater camera gekocht en daarmee heb ik enkele mooie foto's genomen. Helaas kwam ik er de tweede keer dat we gingen snorkelen achter dat er een barst in de camera zat en er water naar binnen gelekt was. Dus al mijn foto's waren verpest. Maar ik heb in ieder geval wat foto's genomen door de bodem van de boot.

Na de cruise ben ik terug gegaan naar de winkel waar ik de camera had gekocht en heb ik een nieuwe gekregen... Daarna ben ik terug het water in gegaan om wat nieuwe onderwater foto's te nemen van het Ningaloo Reef. Niet op de zelfde plaatsen als waar we met de boot waren, omdat deze te ver uit de kust waren. Deze onderwater foto's verschijnen op mijn website nadat ik ze heb laten ontwikkelen. Maar dat zal pas zijn nadat ik Melbourne ben aangekomen. Dus zul je nog even moeten wachten. Ik ook trouwens...

Sarah weet als geen ander waarom deze regio Shark Bay genoemd wordt. Gedurende de eerste keer dat we gingen snorkelen kwam ze een 2 meter lange haai tegen. Hoewel de haai wegzwom nadat hij haar gezien had, was ze behoorliujk geschrokken en zwom ze zo snel als ze kon terug naar de boot. Onderweg zwom ze over ondiep coraal. Daarmee liep ze behoorlijk wat scrammen op, op haar been...

Na wat uitgerust te hebben op het strand, zijn we rond 15.00h uit Coral Bay vertrokken en naar Exmouth gereden. Voordat we in Exmouth aankwamen zijn we nog gestopt voor een uitzicht over een gorge in Cape Range National Park.

En hebben we natuurlijk weer naar de zonsondergang gekeken. Deze keer vanaf de Vlaming Head Lighthouse (vuurtoren).

Geplaatst om 05:26:22 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 3
De derde dag, 11 januari, zijn we eerst gaan kijken naar het voeren van de wilde dolfijnen in Monkey Mia.

Daarna hebben Sarah, Colin (de gids) en ik een zeiltocht gemaakt op een catamaran. Nou ja, zeiltocht... Er was geen wind, dus was een meer een moterboot tochtje... En na een uur gezocht te hebben naar dolfijnen, haaien, schildpadden, hadden we nog niets gezien. Dat viel dus wel een beetje tegen... Maar op de terugweg hadden we meer geluk, en kwamen we nog wat dolfijnen tegen.

Na de 'zeiltocht' zijn we naar Eagle Bluff gereden voor een spectaculair uitzicht over de kustlijn.

Daarna moesten we erg lang in de bus zitten terwijl we naar Coral Bay reden. Onderweg zijn we nog even gestopt op een foto te nemen van de Tropic of Capricorn.

Ik heb de groepsfoto iets uitvergroot. Van achter naar voren en van links naar rechts: Roland (ikke ), Simon, Rosh, Sarah, Ursula, Claudia en Barry.

Daarna zijn we snel doorgereden naar Coral Bay om de zonsondergang te gaan bekijken.

Geplaatst om 04:40:26 vanuit Broome.
Planet Perth -> Broome dag 2
Op 10 januari zijn we rond 7.00h naar Kalbarri National Park gereden. Daar zijn we afgedaald in de "Z Bend" gorge.

Daarna zijn we naar Nature's Window gelopen. Dit is een natuurlijk gevormde boog van stenen.

Daarna hebben we een beetje freeclimbing geoeffend...

Na de lunch zijn we naar de Shark Bay World Heritage Regio gereden. Onderweg hebben we nog een mini tornado gezien. Een zogenoemde whirly-whirly.

Als eerste hebben we een bezoek gebracht aan de Stromatolites in de Hamelin Pool. Deze steen/plant achtige organismen waren waarschijnlijk de eerste organismen hier op aarde die zuurstof produceerden. Ze bestonden lang voordat en planten en dieren waren...

Daarna hebben we Shell Beach bezocht. Dit is een strand dat geheel uit schelpen bestaat!

Rond 20.00h zijn we in Monkey Mia aangekomen. Daar heb ik een Astronomy Tour gedaan, zodat ik nu wat meer weet van de sterren hemel hier in het zuidelijk halfrond. Aan het einde van de tour hebben we een prachtige moonrise gezien...

Helaas komt het op de foto niet zo goed over...

Geplaatst om 03:54:39 vanuit Broome.
19 januari 2004
Planet Perth -> Broome dag 1
De Planet Perth Tour van Perth naar Broome zit er al weer op. We hebben we meer dan 4000 km gereden, maar de tijd is omgevlogen.

Net als bij de vorige tour ga ik per dag van de tour een artikelje schrijven. Waarschijnlijk lukt het me niet om alle dagen te beschrijven voordat ik naar Darwin vertrek met Adventure Tours. Maar de rest volgt dan zo snel mogenlijk.
Alle foto's zijn reeds te vinden op ./fotos/.

Op 9 januari zijn we rond 6.30h uit Perth vertrokken. Rond 11.00h kwamen we aan bij de Pinnacles Desert. Daar hebben we ongeveer een half uurtje naar een groot aantal stenen gekeken in de woestijn. Daarna hebben we nog wat rond gereden en verschillende op dieren en dingen lijkende stenen gezien. Daar heb ik helaas geen foto's van omdat we hiervoor niet stopten.

Rond 12.00h hebben we gelunched op Hangover Bay. Daarna was het weer een lange rit. Onderweg zijn we nog een boom tegengekomen die horizontaal groeit. Dit komt door de zoute wind van van zee...

Rond 16.30h kwamen we aan in Geraldton waar we zijn gaan sandboarden. En net als bij de vorige tour heb ik mijn camera niet meegenomen... Maar het was weer leuk om te doen. Het is me deze keer zelfs een paar keer gelukt om staand naar beneden te gaan zonder eraf te vallen. Niettemin zat ik toch weer van top tot teen onder het zand. En als het dan ook nog eens zo warm is dat je nogal zweet, ben je blij wanneer je onder de douche kunt stappen. Maar voordat het zover was moesten we nog naar Kalbarri rijden. Onderweg kwamen we weer een rose meer tegen:

En vlak voordat we in Kalbarri aankwamen, zijn we gestopt bij Pots Gap waar we de zonsondergang hebben bekeken. Iets wat we de komende dagen nog veel vaker zouden gaan doen...

Rond 19.40h kwamen we aan in Kalbarri waar we overnacht hebben in de Rocklobster Lodge.

Geplaatst om 07:26:24 vanuit Broome.